Abyss on Kult-maailmani, jota olen pelautin hyvin epäsäännöllisesti kesästä 1997 loppusyksyyn 2005. Kult kuului niihin harvoihin valmiina julkaistuihin roolipelimaailmoihin joita olen oikeasti jaksanut alkaa pelauttaa, vaikka olenkin kyllä muunnellut maailman taustaa raskaasti.
Alunperin ostin Kultin joko syksyllä 1993 tai keväällä 1994, ja ihastuin siihen heti. Kuitenkin niin ihastui myös eräs kaverini, ja hän tarjosi minulle jostain syystä älytöntä summaa pelistäni. Myin kappaleeni hänelle, ahne paskiainen kun olin, ja vasta vuotta tai paria myöhemmin sain ostettua uuden.
Pitkään Abyss oli pääasiallinen pelimaailmani, ja koin sen melko lailla omakseni. Olen muokannut klassista Kultia niin paljon, että se on monesta paikasta lähes tunnistuskelvoton, mutta silti toivon, että kampanjaani tulevat pelaajat eivät lue Kult-kirjoja tai leiki muilla pelin oheistuotteilla, pari juttua kun kuitenkin on ainakin näennäisesti pöllitty aivan suoraan.
Toisin kuin Cradle, jossa oli oikeastaan koko ajan vain yksi ainoa pääasiallinen kampanja, Abyssissa olen alusta asti pelauttanut useita rinnakkaisia pelikampanjoita eri puolilla maailmaa. Kampanjat eivät ole oikeastaan lainkaan koskettaneet toisiaan suoraan, vaikka yhden kampanjan likapyykki saattaakin nousta esiin toisessa. Huolimatta siitä, että cross-overit olisivat päheitä ja vänkiä, olen onnistunut pitämään ne minimissä ja välttämään siten suuret aikataulusekaannukset sekä kohtuuttoman koordinointitarpeen eri pelikampanjoiden välillä. Tässä auttaa se, että yksittäisten kampanjoiden ala on yleensä hyvin pieni eivätkä hahmot ole kovin suuria vaikuttajia.
Abyssissa olen pelauttanut ja pelautan seuraavia kampanjoita: (Järjestetty jokseenkin kronologisesti tämän maailman ajan mukaan. Spoilerivapaa. Saattaa sisältää hieman disinformaatiotakin.)
Minneapolis Blues: Yhden poliisin arkipäivää Pohjois-Yhdysvalloissa. Soolokampanja, jonka parissa ensimmäistä kertaa kokeilin Kult-pelinjohtamista. Toisinaan hyvä, toisinaan tylsä. Pelaajana JD, vierailijoina Heikki, Timppa, Kaisa, Hane Käynnissä.
Runaway: Alkusoitto Texas By Godille, kertaluontoinen tarina salaseurajohtajasta ja häntä jahtaavista FBI:n agenteista. Pelattiin Ropeconissa 1997 kahdessa erässä - ensimmäisenä päivänä käsiteltiin karkuteillä olevaa salaseurajohtajaa, ja toisena hänen jäljittäjiään. Pelaajina Jori, Heikki, Tero, Riku, Kaisa, Janos, JukkaN. Kertapeli.
Texas By God: Runawaysta kasvanut kampanja kahden FBI:n erikoisagentin edesottamuksista. TBG vaikuttaa laajimmalla alueella pelikampanjoista, ja sisältää myös eniten päällekkäisyyksiä muiden kampanjoiden kanssa. Toisaalta se on tyyliltään ehkä maanläheisin ja realismiin pyrkivin. Pelaajina Kaisa, Heikki; vierailijoina TimoL, Riku. Käynnissä.
Seeker: Hyvin klassista Kultia, Runwayn hylätyistä ideoista syntynyt kertapeli erikoisesta lapsesta, vähintään yhtä erikoisesta koirasta ja näiden perheestä. Oikein viehättävä tarina, jossa tuli leikiteltyä monilla hyvin Kult-spesifisillä teemoilla ja jossa oikeastaan ensimmäistä kertaa tulin korjailleeksi joitain maailman perusongelmia. Pelaajina Riku, Kaisa, Eppu, Heikki, Taika. Kertapeli.
Stir Crazy: Ensimmäinen oikeasti ryhmäkampanjaksi suunniteltu peli Abyssiin. Stir Crazy oli kokeilu pelauttaa minimalistista mustaa komediaa vakavassa maailmassa, ja oikeastaan onnistui tässä aika hyvin. Klaustrofobinen, neuroottinen ja intensiivisen turhauttava sekä outo peli, jonka omaperäisyydestä olen hyvin ylpeä. Pelaajina Jori, Kaisa, Taika, vierailijana Riku. Päättynyt.
SHC: Spontanous Human Combustion, kesken jäänyt varsin klassista Kultia oleva kertapeli Conklaavi '98:ssa. Sisälsi hyviä ideoita ja hyviä hahmoja. Pelaajat Janos, Satu Heliö, Paavo Heinonen, Kaisa. Kertapeli.
Hallowed Be Thy Name: Tämän ryhmäpelikampanjan myötä Abyssista tuli pääasiallinen pelimaailmani, ja uskaltauduin vihdoin käyttämään sitä muuhunkin kuin pieniin kokeileviin ideoihin. Hallowed Be Thy Name kertoi neljästä tavallisesta ihmisestä joille tapahtui epätavallisia ja karmivia asioita, ja jotka joutuivat taistelemaan niin henkensä kuin sielunsakin puolesta. Mainio ryhmäpeli, johon pelaajat astuivat täysillä mukaan ja joka oli teemoiltaan hyvin Kult-mainen mutta käsittelytavaltaan aivan omanlaisensa. Sisälsi hyödyllistä New Yorkin maantiedettä ja sai minut tekemään aivan valtavasti taustamateriaalia maailmaan. Erittäin intensiivinen ja usein pelattu kampanja päättyi lopulta suureen verilöylyyn. Pelaajat Tommi, Heta, Kaisa, Riku. Päättynyt.
Zarathustra: Yritys tehdä rennompi ja miellyttävämpi ryhmäpeli, joka suhtautuisi maailmaan älyllisemmin kuin raivoisan emotionaalinen HBTN, ja pakottaisi sekä pelinjohtajan että pelaajat miettimään asioita enemmän. Keskilännessä sijaitsevaan yliopistoon sijoittunut Zarathustra ei alunperin lähtenyt kunnolla käyntiin, mutta sen runsasta lähdemateriaalia ja lupaavia hahmoja on näkynyt muissa peleissä. Pelaajina Jori, Kaisa, Riku, Mike. Käytännössä päättynyt.
Bedtime Stories: Hallowed Be Thy Namen pelaajat vaativat uutta ryhmäpeliä, ja tästä tarpeesta syntyi Bedtime Stories. Tavoitteeni oli tehdä peli, joka olisi yhtä intensiivinen ja mukaansatempaava kuin HBTN mutta tyyliltään ja sävyltään täysin erilainen. Tämä onnistui melko hyvin. Kanadaan sijoittuva Bedtime Stories olisi varmaan kovan linjan Kult-puristille ollut melkoinen kauhistus - se poikkesi ainakin visualistiikaltaan ja tyyliltään erittäin paljon kaikesta, mitä missään Kult-tuotteessa on ollut, mutta taustaltaan se oli jatkuvasti aitoa Kultia. Bedtime Stories tunkeutui syvemmälle maailman salaisuuksiin kuin mikään kampanja ennen sitä. Pelaajina Tommi, Heta, Riku, Kaisa, vierailijana Mike. Päättynyt.
Ghost Express: Kunnianhimoinen tai typerä yritys tuoda Abyss livepeliin. Skotlantiin sijoittuva livepelikampanja käyttää hyväkseen muutamista aiemmista kampanjoista jääneitä irtonaisia lankoja, ja on lähinnä pyrkimys luoda laadukasta kampanjamuotoista livepelausta. Kanssani Ghost Expressiä järjestää Kaisa, pelaajia on rutosti. Päättynyt.
Apocrypha: Bedtime Storiesin jälkeen halusin laajentaa pelaajapohjaa ja siirtää kampanjani aikaa lähemmäs nykyisyyttä. Pelaajat olivat jo kaikki nähneet peleissäni niin paljon outoja asioita, että oli tarpeen tuoda mukaan hahmoja, joille outo oli arkipäiväistä ja jotka eivät vähästä hätkähtäneet. Niin syntyivät alunperin kahdella neljän hengen joukolla pelatut Black Apocrypha ja Rising Apocrypha. Integroin peliin Los Atlantiksen ideat ja muutamia muita vanhoja lankoja, samoin kuin valtavasti uutta pelimateriaalia. Pelaajat Heta, JD, Kaisa, Mike, Riku, Satu, Suvi, Tommi, Taika, vierailijoina Ville, Ripa, Laura, Paavo. Päättynyt.
Ei koskaan toteutunut:
Art of War: Alunperin Janosin ideasta lähtenyt soolokampanja pienen mokan suurista seurauksista. Elementit liitetty Apocryphaan.
Hydra (työnimi): Erään Texas By Godissa nähdyn fedin soolokampanja, jota piti pelauttaa varsin kokeellisilla menetelmillä tietoverkkoja käyttäen.
Abyssin maailman järkeistämisessä ja sääntömekaniikassa on suurena apuna toiminut Adept. Upeaa kuvitusta on tilauksesta toimittanut Neko. Olen heille suuressa kiitollisuudenvelassa.